Ολυμπιονίκες το 1906: Ο Πορτοχελιώτης Γιάννης Πίλουρης μαζί με άλλους Ερμιονιδείς, Σπετσιώτες & Υδραίους

Ο παππούς μου, ο Γιάννης ο Πίλουρης από το Χέλι ή αλλιώς Σιν Πίλουρης (που σημαίνει στα αρβανίτικα Άγιος Πίλουρης ) καπετάνιος ταξίδευε με τα τότε ιστιοφόρα σε όλη τη Μεσόγειο.

Δυστυχώς, όμως, πέθανε νέος, αυτός και η γιαγιά μου Ζαχαρούλα, το γένος Γιαννακοπούλου, την εποχή που «θέριζε» στη χώρα η Ισπανική γρίπη* (1918), αφήνοντας τον πατέρα μου και τα αδέρφια του ορφανά.

Ο Γιάννης Πίλουρης αναδείχθηκε χρυσός Ολυμπιονίκης στην 16θέσια με πηδαλιούχο, κατά την Μεσολυμπιάδα** του 1906, μαζί με άλλους Κρανιδιώτες, Κοιλαδιώτες, Ερμιονίτες, Υδραίους, Σπετσιώτες και πολλούς από την Τροιζηνία, που άνηκαν στις ομάδες που είχε φτιάξει τότε ο μετέπειτα ένδοξος ναύαρχος Νικόλαος Μπότσης ή Βότσης***, για τους Ολυμπιακούς αγώνες.

Σαν έπαθλο τους δόθηκε από ένα κτήμα στο Γαλατά, το οποίο, του παππού μου υπάρχει ακόμα και έχει την ονομασία «Κτήμα Πίλουρη».

Ο παππούς μου, βέβαια, ουδέποτε πήγε να καλλιεργήσει στο κτήμα αυτό, λόγω της αποστάσεως και αυτό βρίσκεται, κατόπιν πολλών χρησικτησιών, στα χέρια ενός ανθρώπου, που έτυχε και τον γνώρισα.

Αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία…

Κωπηλασία στην Ολυμπιάδα του 1906

Στους μεσοολυμπιακούς του 1906, στην Αθήνα, διεξήχθησαν έξι αγωνίσματα κωπηλασίας: μονοθέσιο σκιφ 1000 μ., δίκωπος με πηδαλιούχο 1000 μ., δίκωπος με πηδαλιούχο ενός μιλίου, τετράκωπος με πηδαλιούχο 2000 μ., εξαθέσια με πηδαλιούχο ναυτών 2000 μ., 16θέσια με πηδαλιούχο ναυτών 3000 μ.

Έλληνες Ολυμπιονίκες

Οι Έλληνες Ολυμπιονίκες του 1906 στην κωπηλασία ήταν οι εξής:

  • Χρυσό
    • 16θέσια με πηδαλιούχο ναυτών 3000 μ.: Προγυμναστήριον Πόρου: Ισίδωρος Μίχας, Ιωάννης Γεωργιάς, Μιχαήλ Σόκος, Ιωάννης Αγρίμης, Άργος Μυλωνάς, Δημήτριος Κακούσης, Ιωάννης Λουκάς, Παύλος Καγκιότζης, Ιωάννης Λαφιώτης, Π. Μουράτης, Χρήστος Τσιριγωτάκης, Άγγελος Δρίβας, Κωνσταντίνος Κεφάλας, Ιωάννης Καισαρεύς, Ιωάννης Πίλουρης, Δημήτριος Πιαδίτης, Πέτρος Βελλιώτης (πηδαλιούχος).

Ο Κελευστής Πέτρος Βελλιώτης

  • Ασημένια
    • Εξαθέσια με πηδαλιούχο ναυτών 2000 μ.: Λέμβος πλοίου «Σπέτσαι»: Δημήτριος Νταής, Παύλος Κυπραίος, Δημήτριος Βαλούρδος, Νικόλαος Δεκαβάλας, Νικόλαος Καρσούμπας, Σπύρος Βεσάλας, Κωνσταντίνος Μισοκοκκίνης (πηδαλιούχος).
    • 16θέσια με πηδαλιούχο ναυτών 3000 μ.: Λέμβος πλοίου «Ύδρα»: Ιωάννης Τσιράκης, Μιχαήλ Κατσούλης, Κωνσταντίνος Νιώτης, Ν. Στεργίου, Ιωάννης Παπαπαναγιώτου, Ιωάννης Δόλας, Πέτρος Πτερνέας, Γεώργιος Νικολούτσος, Ιωάννης Γρυπαίος, Σταμάτιος Διοματάρας, Ευάγγελος Χαλδαίος, Ιωάννης Φασιλής, Κωνσταντίνος Παπαγιαννούλης, Σ. Λεμονής, Ευάγγελος Κανακάρης, Ξενοφών Στέλλας, Ιωάννης Μηλάκας (πηδαλιούχος).
    • Δίκωπος με πηδαλιούχο ενός μιλίου: Θεόφιλος Ψιλιάκος (πηδαλιούχος στη βελγική λέμβο).
  • Χάλκινο
    • Εξαθέσια με πηδαλιούχο ναυτών 2000 μ.: Λέμβος πλοίου «Ύδρα»: Διονύσιος Χρηστέας, Δημήτριος Γκρους, Γεώργιος Μαρούλης, Νικόλαος Φωτεινάκης, Π. Λομβάρδος, Δημήτριος Σουράνης, Πέτρος Μέξης (πηδαλιούχος).

Ανάμεσά τους, μπορείτε να αναγνωρίσετε πολλά ονόματα προερχόμενα από την γύρω περιοχή.

Βαγγέλης Πίλουρης

Υ.Γ. Για το πώς ο παππούς μου ο Γιάννης έγινε… Σιν Πίλουρης, θα σας το γράψω σε επόμενο σημείωμα.

———————————————

*Ισπανική Γρίπη. Στην Ελλάδα το πρώτο κρούσμα εντοπίστηκε στην Πάτρα το καλοκαίρι του 1918. Από τις Ελληνικές περιοχές που επλήγησαν περισσότερο ήταν η Σκύρος, όπου πέθαναν πάνω από 1000 κάτοικοι, το ένα τρίτο του πληθυσμού της. Στην Αθήνα η γρίπη προκάλεσε τον θάνατο 1.668 ανθρώπων, στη Θεσσαλονίκη άλλων 5.284, ενώ στην Πάτρα οι νεκροί ξεπέρασαν τους 800. Η Δυτική Μακεδονία κατέγραψε 4.336 νεκρούς.

Κορωνοϊός vs ισπανική γρίπη: Σοκάρουν τα ευρήματα μελέτης - Ειδήσεις - νέα  - Το Βήμα Online

**Οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του 1906, γνωστοί ως Μεσοολυμπιακοί Αγώνες του 1906 ή Μεσολυμπιάδα του 1906, ήταν μία διεθνής αθλητική διοργάνωση, η οποία διεξήχθη από τις 22 Απριλίου έως τις 2 Μαΐου του 1906 στην Αθήνα.

Η μεσολυμπιάδα της Αθήνας στα χέρια μιας Καναδής

***Νικόλαος Βότσης. Γεννήθηκε στην Ύδρα το 1877 και ήταν γιος του Ιωάννη Βότση και της Μαρίας Κουντουριώτη. Υπήρξε μέλος του πληρώματος των πρώτων ωκεανοπόρων του Βασιλικού Ναυτικού το 1900, όπου με το Εύδρομο “ΝΑΥΑΡΧΟΣ ΜΙΑΟΥΛΗΣ” έφθασαν στις Η.Π.Α.

Στη διάρκεια του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου πέτυχε κάτι που θεωρούνταν ακατόρθωτο. Με τις πρώτες ναυτικές συμπλοκές στις 18 Οκτωβρίου του 1912, υποπλοίαρχος τότε, κυβερνώντας το Τορπιλοβόλο 11, εισήλθε στο οχυρωμένο λιμάνι της Θεσσαλονίκης χωρίς να γίνει αντιληπτός, όπου και εκτόξευσε τρεις τορπίλες κατά της Τουρκικoύ θωρηκτού «Φετίχ Μπουλέντ» 3.000 τόνων, με αποτέλεσμα οι δύο τορπίλες να ευστοχήσουν, το τουρκικό πολεμικό πλοίο, να βυθιστεί και ο Ν. Βότσης να αποχωρήσει χωρίς καμία απώλεια.

Με πληροφορίες από την Βικιπαίδεια

Επιλογή ιστορικών στοιχείων & εικόνων: Γιώργος Ν. Μουσταΐρας

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ